Semmi hasznos, csak a
magáért beszélő szavak, vagy azok a dallamok, miket füle még
éppen meghall. Ennyi juthat mostanra, s ennyi mehet máskor is, mert
nem ő az, ki értelmet kíván önteni mások fejébe, vagy
megtalálni valami kimondott vagy ki nem mondott – és talán ki
sem mondható – igazságot. Csak egymás után vet papírra
szavakat, s közben abban bízik, hogy kirajzolódik belőlük
valami, ami másokat is gyönyörködtet. Éppen úgy, ahogyan a
vászonra felvitt festékfoltok és -vonalak segítségével létrejön
egy kép.
Odakint csak az
ellentmondást nem tűrő napsütés, bent a szobában viszont könnyű
szellő a nyitott ablakoknak és a kereszthuzatnak köszönhetően.
Nincs csend, mert szól a zene, de ez már valahogy részévé vált
a körülötte lévő hangoknak: mint a madárcsicsergés, ami
behallatszik az ablakon. Talán nincs is igazi csend sohasem, vagy
nagyon fáj. S talán nem is az a fontos, hogy mennyi hang, zörej
vagy zaj vesz körül, hanem azok minősége, üzenete. Mert ez az,
ami eltereli a figyelmet, ami zavar, ami elnyomja a belső hangokat –
nevezhetjük léleknek vagy lelkiismeretnek is. S így is tudja, hogy
mindjárt mennie kell, minek hát akkor a csend. Sokkal jobban
zavarja, hogy a szemüvege apró mocsokfoltjai miatt nem lát
tisztán; pedig ha nem tudatosítaná magában ezeket a foltokat,
talán észre sem venné: megszokná, hogy ennyit és ilyen módon
lát.
Néha úgy izzik benne
valami indulat, mint ahogy télen a fog vacog, vagy a mámor tép,
mikor nincs és nem is lehet semmi kiútja. Enni kéne adni ennek a
belső bestiának, engedni, hogy zabáljon fel bármit, ami elé
kerül; mégis a józan ész azt súgja, hogy vissza kell szorítani,
elnyomni, megölni, ha lehet... Türelemre, nyugalomra van szükség,
nem indulatra: hallgatni a madarakat, nézni az eget vagy bármi, ami
segíthet, hogy legyűrje a féktelennek tűnő dühöt, ezt a
formátlan, tomboló és rombolni vágyó erőt.
Ordítani akar, de nem
jön ki hang a torkán. Ugrálni volna kedve, de tudja, hogy
bolondnak néznék azok, kik körülötte sétálnak, ülnek,
olvasgatnak – egyáltalán léteznek – ebben a parknak csúfolt
nyomokban zöld növényeket is felvonultató sarkában az idegen
városnak.
Távolabb focizó fiúk
kiabálnak. Nem minden szó jut el hozzá, de nem is mindnek örülne.
Pedig legszívesebben ő is hasonlóakat mondana, csak
visszafogja valami, amit a múltból hurcol magával, s talán a
legjobb szó rá a jólneveltség (ha van egyáltalán ilyen...).
Most kéne tűzifát
hasogatni egy órán át, de ez nem lehetséges: nincs mit és nincs
mivel vágni; s egyáltalán minek is. S ez az utolsó gondolat
valahogyan tanyát ver a fejében, mint egy idegen földön járó
felfedező: elidőzik, s elgondolkodik a hosszabb távú
letelepedésen is. Innentől kezdve a dühöt, a formátlan
indulatot lassanként felváltja valami tétovaság, valami, ami nem
enged cselekedni, szinte még a szükséges tetteket is
megakadályozza.
– Aztán otthon mégis
csend –
Éjszaka végre.
Nyugalom. Vége a robotnak. Persze van, ki ilyenkor is dolgozik.
Tudja, sőt láthatja is, hiszen a háztól nem messze még most is
jár egy gép. Érthető: végre nincs hőség, nem kell a markoló
kabinjában izzadni a napsütésen. Hát ennyi. A mai nap már nem
hozhat sok újat. Őrzi még néhány percig azt, amit a múltnak ad,
aztán feledésbe merül. Mert az éjszaka sötétje úgy öleli át
mindazt a nyüzsgést, csodát és lehetőséget, amit a nappal
jelent, mint ahogy télikabát az ember testét: őrzi a melegét és
nem enged be semmit kívülről, ami változtathatna vagy
befolyásolhatná. Bágyadt magány veszi körül ilyenkor késő
este: csak emlékmorzsái között matathat egy-egy üresedő pohár
vagy néhány finom falat mellett. Az óra ketyegése, a távoli
kutyaugatások vagy általában az éjszakai külvilág hangjai csak
díszletei ennek az emlékbalettnek. Minden megtörtént.
S most már bármi jön, csak tükörkép, visszájára fordított
hímzett terítő. Rántsd le az asztalról egyetlen hirtelen
mozdulattal!
Minek
ártson magának akármilyen szerrel. Maga az este is módosítja a
tudatot. S ahogy halad előre az idő, úgy lesznek egyre könnyebbek
a mozdulatok. A fények egyre mélyebben rezonálnak lelkében, a
zene hangjai pedig egyre több érzelmet szabadítanak fel benne. Már
csak az a kérdés, hogy felismeri-e vagy tudja-e egyáltalán, hogy
valami változást hord magában a késő esti idő múlása...
Régi
éjszakák járnak a fejében. Távoli tábortüzek, s mára már
feledett társaságok. Gyermekek, kik azóta felnőttek. Felnőttek,
kik azóta eltűntek. Zenék, ízek, mámor; illatok, mosolyok,
félszavak. A tűz fényébe mártotta arcát. Hátát a késő este
hideg levegője simogatta. Egyszerű és mégis különleges pillanat volt, s érdekes volt
belegondolni ebbe a kontrasztba. Közben szólt az ének, ahogyan az
egy tábortűz körül illik, s nem kellett gondolni semmi másra.
Napokra eltűntek a hétköznapok. Nem volt min aggódni, s nem volt
ami megzavarhatta volna az estét. Minden a helyén?
Barátok
arca dereng fel a múltból, s olyan szavak, amik talán valamikor
megkarcolták lelke felszínét, de mára már annyira kiüresedtek,
hogy szinté érteni is nehéz lenne őket. Egy-egy perc mintha
megismételhetőnek tűnne, de aztán hamar rádöbben, hogy nem erre
vágyik, csak átélni valamit, ami évekkel később ugyanígy
mocorog benne, egy majdani álmos estén ábrándozva.
Miért
kell felébredni? Miért nem lehet benne ragadni ebben az egy
pillanatban? Mint légy a mézben: édes elmúlás.
Gondtalan
napok jönnek azután: nem az jár a fejében, hogy mi a következő
lépés, vagy mit mulasztott már el. Inkább csak hosszúra nyújtott
percek, amikből végtelen sok van, s amik éppen ezért nem is túl
jelentősek. Mégis kellenek ezek is, hiszen nélkülük nem ismerné
fel az öröm vagy a fájdalom pillanatait az életében. Nem lehet
ünnep hétköznapok nélkül. Bátorságot kell találni a holnapra,
hogy elviselhesse, de ez nem tűnik nehéznek addig, amíg nem a
félelem vagy a másnapi teendők miatt való aggodalom áll a
középpontban. Most inkább kertek, parkok, szántóföldek
kellenének, hogy keretbe fogják ezeket a napokat, s nem a sziklás
táj, ami ennyire végérvényes, s változtathatatlan. Szöglet,
hasadék, perem, lezárt és mégis folyamatosan megszakadó kilátás.
Néha késztetést érez, hogy zerge módjára mászkáljon ezeken a
sziklákon, s gyakran úgy gondolja, azt sem bánná, ha nyakát szegné
egy zuhanásban. Ezért vágyik tágasabb és sík tájakra. Ahol
nincsen akadálya a szemnek, s a képzelet is addig szárnyalhat, míg
fáradtan földre nem rogy. Ott a holnapok is valahogyan
egyértelműbbek és természetesebbek, mert nem szakíthatja meg az
idő folyamatos áramlását semmilyen tátongó űr.
Hármat
kiált a távolba, hátha meghallja valaki, s közelebb jön hozzá.
Élvezné, ha egy ismeretlen váratlanul ajtaján kopogtatna. Vagyis
inkább oda lépne a székéhez, ami a tornácon áll, s
megszólítaná. Mindegy is, mit mondana elsőnek vagy utána: most nem a szavak
értelme, vagy a beszélgetés tartalma, ami számít. Sokkal inkább
azok hangzása, maga a hang, amit füle felfog, s ami teljesen más,
mint az eddig hallottak. Hiszen a megszokott zajok sem zavarják, de
jó lenne valamiféle változatosság. Nem annyira a városból
ide szűrődő vagy a természet adta hangok érdeklik. Most éppen
azok sem hatják meg, amiket maga hoz létre (akár közvetve, mint a
zenehallgatás esetében, akár közvetlenül, mint az énekszóval,
beszéddel). Más kell. Egy másik ember hangja. (Persze, ha
őszinte lenne magához, akkor bevallaná, hogy nem is
annyira a másik ember hangjára, sokkal inkább a társaságára
vágyik – s ahhoz, hogy azt átélje, nem feltétlen van szükség
beszédre.)
Hazudnod kell valami
szépet. Olyat, amit azért még elhihet, de kicsit meglepő és
elsőre hihetetlen. Jobb lesz a bokrok között sétálni, mint állni
a szélben, mert nem a por, csak a lábnyomok tisztasága állhat a
világ színe elé. Gondolj arra, hogy nincsen más lehetőség, mint
ez a perc, ez a nap, vagy ez az éjszaka. Bontsd most szét apró
elemeire fejedben mindazt, ami körülötted van. Vedd észre még azt
is, hogy az előtted álló fák lassan nőnek, s leveleiken az
erezet folyamatosan alakul, nem szimmetrikus, s nem állandó. Mert
nincs, ami állna vagy végleges volna: te sem. Neveket is adhatsz a
szemlélt tárgyaknak és a körülötted zajló jelenségeknek, de ez
sem segíthet, mert holnap – sőt már egy perccel később is – más szavakkal kellene illetned mindezt. Hogyan nevezhetnéd
ugyanúgy, ami nem ugyanaz, mint az előző pillanatban? Hát nem
érted? Nem te vagy a középpontban! Még csak a közelében sem. S
bár néha tényleg érted történnek mindenek, a legtöbbször nem
te határozod meg, hogy milyen irányba változik az, ami körülvesz.
Alakítsd először saját magadat. Egyszer talán eljutsz odáig,
hogy hatni tudsz valaki másra, vagy legalább egy évek óta
melletted létező tárgyra. Ennél több és nagyobb jó nem
történhet veled. Minden alakítás és alakulás, ami ennél több,
Isten dolga lehet csak. Állj be inkább a saját helyedre, s tartsd
arcodat a napfénybe: hagyd, hogy alakulj a világ hatására, s ne
te próbálj meg mindent megváltoztatni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése